Memorandum vernietigend voor Leuven Rechtdoor opstijgroute gepubliceerd

Ons memorandum kan u downloaden via het menu "Downloads" en ook hier (PDF file, 3 MB). 

Dit memorandum wordt verspreid naar regionale en nationale politici.

Op 6 maart 2014 werd de zgn. “Leuven Rechtdoor” route voor vliegtuigen die opstijgen van baan 07R in Brussel-Nationaal ingevoerd. Hierbij nemen de vliegtuigen kort na opstijgen geen bocht meer naar rechts voor bestemmingen in het zuiden en het oosten, maar vliegen 15km rechtdoor en nemen dan een bocht naar rechts over Tielt-Winge en vliegen laag verder (onder het aanvliegende landende verkeer door) over Lubbeek (zie figuur hieronder ; rode pijlen zijn opstijgende vliegroutes, blauwe pijlenlandende vliegroutes).

Door Werkgroep Leuven West, een groep van zelfverklaarde experts die wonen onder de oude route, werd deze nieuwe route de voorbije jaren als een verbetering voor iedereen in het Leuvense voorgesteld en ze slaagden er in een aantal welgekozen politici aan hun kant te krijgen. Het enorme protest bij de bewoners onder Leuven Rechtdoor (Herent, Haacht, Leuven-Wijgmaal, Rotselaar, Holsbeek, Lubbeek) toont aan dat de Leuven Rechtdoor opstijgroute echter een duidelijke verschuiving van het vliegtuiglawaai is, zoals verwacht kon worden, naar een regio die reeds 70% van alle landende verkeer van de luchthaven te verwerken krijgt.

In het bijgevoegde memorandum zal u lezen dat er geen enkel rationeel, operationeel of luchtvaart technisch argument voor Leuven Rechtdoor te vinden is, maar dat die route er alleen gekomen is om een kleine groep bewoners te vrijwaren van alle vliegtuiglawaai, ten nadele van een regio die reeds een groot deel van de last op zich neemt.

In het bijzonder is de Leuven Rechtdoor opstijgroute :

  • Een volledig nieuwe route sinds het ontstaan van de luchthaven in tegenstelling tot de historische Leuven West corridor naar het baken van Huldenberg.  De Leuven West heeft nu, voor het eerst sind decennia, alle vliegtuigen overgeheveld naar Leuven Rechtdoor, een situatie die voor hen niet houdbaar is.
  • Tegen alle luchthavenakkoorden die in 2008 en 2010 door de federale onderhandelaars overeengekomen zijn, nl de Leuven Rechtdoor route is minder veilig (stijgende en dalende vliegverkeer kruisen elkaar waardoor stijgende 07R vliegtuigen heel laag moeten blijven), veroorzaakt lagere capaciteit van luchthaven, omleiding van bepaalde vluchten tot 33km extra, extra geluidshinder voor bewoners over dichtbevolkte gemeenten. Kortom de route ‘Leuven Rechtdoor’ voert zogenaamd een akkoord uit, maar is in realiteit in volledige tegenspraak met de principes van dit akkoord.
  • Superconcentratie : De regio ‘Leuven Rechtdoor’ kreeg al de meeste landende vliegtuigen over zich heen, daar komen nu nog vertrekkende vliegtuigen bovenop. Dit resulteert in meer vliegtuigen dan welke regio ook rond de luchthaven. Sinds maart 2014 is ‘Leuven Rechtdoor’ ook de enige regio geworden zonder rustperiodes. Behoudens uitzonderlijke omstandigheden wordt ze altijd overvlogen. Ofwel door landende, ofwel door stijgende vliegtuigen. Het resultaat is concentratie in frequentie, duur én locatie.
  • Onrechtvaardig : er zijn geen ecologische redenen, minder geluidshinder of minder overvlogenen onder Leuven Rechtdoor. De bewoners onder de Leuven Rechtdoor route worden dus ongelijk behandeld in vergelijking met andere bewoners in de buurt van de luchthaven, zonder reden.

 

We ijveren voor een evenwichtige spreiding van het vliegtuiglawaai om de draagkracht van de last bij bewoners niet te overschrijden en tegelijkertijd de duurzame ontwikkeling van de luchthaven te ondersteunen. De luchthaven is een belangrijke speler in het Vlaamse economische weefsel en de bewoners onder Leuven Route wensen, zoals we dat al jaren doen, zonder meer ons deel van de lasten op zich te nemen. Wij vragen alleen dat andere gemeentes dat ook doen, en dat iedere betrokken regio rond de luchthaven deelt in de lusten en lasten van de luchthaven. Deze nieuwe Leuven Rechtdoor opstijgroute is bijgevolg onhoudbaar en wij (bewoners en lokale politici) zijn ervan overtuigd dat alle betrokken politici, op Vlaams en federaal niveau, na overleg tot inzicht zullen komen en hun eigen standpunt voor een eerlijke spreiding (zoals in Brussel) zullen nakomen.

De enige oplossing is een terugkeer naar de historische vliegcorridor Leuven West voor vliegtuigen die opstijgen vanaf 07R en vliegen naar de SID’s CIV, LNO, SPI, ROUSSY, PITES en SOPOK.

Met vriendelijke groeten,

Het “Leuven Rechtdoor” bewonersactiecomité.